تشخيص انواع چرم اصل از چرم تقلبي

مدل كيف, كيف دوشي چرم, كيف دوزي با پارچه, كيف چرمي دست دوز, آموزش دوخت كيف دستي چرم زنانه, كيف چرم مجلسي زنانه, كيف پول چرم

تشخيص انواع چرم اصل از چرم تقلبي

۱۶ بازديد ۰ نظر

قطعا بارها پيش آمده كه وقتي براي خريد كفش، كيف يا لباس به مغازه‌اي مراجعه مي‌كنيد، فروشنده ادعا مي‌كند كه محصولاتش از چرم اصل ساخته شده‌اند.

چرم اصل

اما اين ادعا چقدر صحت دارد؟
تشخيص چرم اصل از چرم تقلبي همواره يكي از دغدغه‌هاي خريداران محصولات چرمي در سراسر دنيا و به تبع آن در ايران بوده است. طي سالهاي اخير خريد محصولات چرمي در ايران شامل كيف، كفش و لباس افزايش قابل توجهي داشته و مغازه‌هاي متعددي نيز در سراسر كشور در زمينه فروش محصولات چرمي راه‌اندازي شده‌اند، اما همزمان با رشد فروش محصولات چرمي در ايران، بازار كالاهاي با چرم تقلبي نيز سير صعودي داشته است.
اين روزها اگر به يكي از مغازه‌هاي فروش محصولات چرمي مراجعه كنيد، معمولا فروشنده به شما مي‌گويد كه كالاهايش از چرم اصل ساخته شده‌اند؛ اما چگونه مي‌توان كالاي با چرم اصلي را از كالاي با چرم تقلبي تشخيص داد.
حسن نصيريان – عضو انجمن صنايع چرم ايران، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با اشاره به اين‌كه در بسياري از موارد تشخيص چرم اصل از چرم تقلبي بسيار دشوار است، افزود: ‌البته چيزي به نام چرم تقلبي نداريم، بلكه دو نوع چرم طبيعي و مصنوعي وجود دارد.
وي با بيان اين‌كه وقتي چرم به كالا مانند كيف يا كفش تبديل مي‌شود، تشخيص نوع آن دشوارتر است، افزود: قيمت چرم طبيعي بسيار بيشتر از چرم مصنوعي بوده، ولي به هر حال در بازار برخي فروشندگان از اين موضوع سوءاستفاده مي‌كنند و محصول با چرم مصنوعي را با قيمت چرم طبيعي مي‌فروشند.
او با اشاره به اين‌كه دستورالعملهاي ويژه‌اي درباره تشخيص چرم طبيعي و مصنوعي بين فروشگاه‌هاي معتبر فروش محصولات چرمي در سراسر كشور پخش شده است، افزود: معمولا افراد با تجربه مي‌توانند با چند راهكار ساده با درصد خطاي پاييني چرم طبيعي را از چرم مصنوعي تشخيص دهند.
تشخيص چرم طبيعي از چرم ساخت دست انسان در برخي موارد بسيار دشوار است. چرم طبيعي بسيار گرا‌نتر از چرم مصنوعي است. برخي از كالاهاي چرمي اگر با چرم اصل توليد شده باشند، معمولا داراي شناسنامه بوده كه اطلاعات مربوط به كالا در آنها درج شده است. در مورد برخي از محصولات چرمي اگر امكانش وجود داشته باشد، به قسمتهاي برش خورده آنها نگاه كنيد. اگر در آن بخشها نشانه‌اي از حالت پلاستيكي و نرم مشاهده كرديد چرم طبيعي نيست. چرم را لمس كنيد. چرم طبيعي بسيار نرم و منعطف است. چرم را بو كنيد. چرم طبيعي بوي مشخص و خاص دارد كه هرگز نمي‌توان از آن كپي‌برداري كرد. به بافت چرم نگاه كنيد اگر گره‌ها، خلل و فرجهاي آن طبق الگويي قابل شناسايي باشد، چرم مصنوعي است. چرم طبيعي و مصنوعي را از پشت آنها نيز مي‌توان از هم تشخيص داد. چرم مصنوعي داراي پوششي در قسمت پشت است كه هنگام برش آسيب مي‌بيند و كاملا مشخص است.
راحت‌ترين راه براي تشخيص چرم از ديگر اجناس اين است كه لبه دوخته شده جنس موردنظر را برگردانيم و به اين نكته دقت كنيم كه پشت آن جنس چه حالتي دارد؟ در بين اجناس شبه چرم، فومها از همه فراوانتر هستند و اتفاقا بيشتر از ساير اجناس هم به جاي چرم ارائه مي‌شوند. اگر پشت جنس موردنظر اثري از نخهاي توري شكل مشاهده كرديد، ترديد نكنيد كه مصنوعي است. چرم طبيعي را خيلي آسان از طريق پرزهايي مي‌توان شناخت كه از كل جنس جدا نيستند و به زحمت از روي آن كنده مي‌شوند، حالتي دقيقا شبيه به وقتي كه يك گوله پشم يا پنبه را به دو قسمت تقسيم مي‌كنيد و الياف آن يكي يكي از لا به لاي هم در مي‌آيند.
درزها و محل دوخت كفش يا كت يا هر وسيله چرمي ديگري كه داريد را بررسي كنيد. معمولا با دقت كافي مي‌توانيد يك لبه برش خورده هرچند كوچك را پيدا كنيد كه پشت چرم را ببينيد يا لمس كنيد. اگر پشت چرم لايه نخي داشت يا تار و پود نخي چسبيده بود، مصنوعي است، اما اگر جنس پشت چرم حالت پوستي و كرك دار و نرم بود، يعني چرم طبيعي است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.